Časté otázky, Mýty o elektromobilitě

Co je e-mobilita?
Ekologický a udržitelný způsob přepravy, který neprodukuje primární emise. Alternativa k současným dopravním systémům založeným na fosilních palivech. Pro někoho také životní styl. Zkrátka, e-mobilita je moderní doprava budoucnosti, která se týká i vás.
Co je elektromobil?
To je to zvláštní auto, co jezdí úplně potichu a namísto benzínu či nafty mu stačí elektrická zásuvka :) Ano, i to je elektromobil. Již dávno neplatí, že se musí dobíjet celou noc a zvládne jenom krátkou trasu z domu do nákupního centra. Elektrické auto je dnes plnohodnotným rivalem dieselovým či benzínovým modelům.
Jak funguje rychlodobíjení?
Co všechno stihnete za 35 minut? Připravit rychlou večeři, vyřídit pár emailů nebo si přečíst noviny. Ale také dobít elektrické auto. Nevěříte? Přesvedčíme vás.
Mýtus - Chybí dobíjecí stanice, infrastruktura není dostatečná
Vzhledem k počtu elektromobilů, které jsou v České republice, není vůbec důvod se bát, že by infrastruktura nebyla dostatečná. Hlavní dopravní tahy jsou dobíjecími stanicemi již dostatečně pokryty. Do konce roku 2022 bude v rámci dotací z Operačního programu Doprava postaveno dalších 500 rychlodobíjecích stanic a podporována je i výstavba běžných dobíjecích stanic. S rostoucím počtem elektromobilů bude tedy rozvíjena i infrastruktura, která by měla být pro daný počet elektromobilů dostačující.
Mýtus - Dlouhá doba dobíjení
Dobít z 0 na 100 % elektrický automobil trvá samozřejmě déle, než natankovat plnou nádrž u automobilu s konvenčním pohonem. Řidič elektrického vozu však může dobíjet na každém místě, které je tomu uzpůsobeno – u restaurace, na parkovišti, u obchodního centra apod., je tedy předpoklad, že nedobíjí vždy z 0 na 100. Navíc dobíjení na rychlodobíjecí stanici, kterých je již po českých silnicích dostatek, trvá dobíjení okolo 30 minut. Vznikají již i ultra rychlé dobíjecí stanice, kde se můžeme dostat i na 10 minut.
Mýtus - Co s bateriemi z elektromobilů? Zamoří svět?
Moderní li-ion baterie jsou recyklovatelné z více než 90 %. Navíc lze baterie ukládat do bateriových úložišť, kde mohou dále sloužit. Například největší bateriové úložiště v ČR – Mydlovary má kapacitu 1,75 MWh.
Mýtus - Elektromobil není ekologický
Elektromobil je určitě ekologický v místě, kde jezdí a to díky nulovým lokálním emisím. Energetický mix, kterým je vyrobena elektřina do vozidla dodaná je silně individuální pro každý stát, ale také pro každého majitele či uživatele. Spousta uživatelů elektromobilů má svůj dům či firmu vybavenou FV elektrárnou a vozidlo si dobíjí přebytky energie touto elektrárnou vyrobenou. V České republice je elektromobil určitě méně ekologický než v Norsku, a to právě vzhledem k energetickému mixu.
Mýtus - Elektromobil má krátký dojezd, zapnuté topení, klimatizace apod. ho ještě snižují
Dojezdy prvních běžných elektromobilů se pohybují okolo 150 – 200 km. S rozšiřující se výrobou však dojezdy rostou a výrobci již nyní běžně garantují dojezd okolo 400 – 500 km. Co se týká úbytku kapacity baterie (tudíž snížení dojezdu) při zapnutém topení/klimatizaci, není nutné se obávat, že se dojezd nějak rapidně snižuje. Mělo by platit, že u větších vozidel, případně vozidel s větší baterií je rozdíl dojezdu v létě a v zimě menší než u menších, například městských elektromobilů.
Mýtus - Budoucnost je vodík, žádná elektromobilita
Vodíkové automobily se sice plní rychleji, než se dobije elektrický automobil, mají však mnoho nevýhod. Neexistující dostatečná výroba vodíku a jeho přeprava je velmi náročná (zkapalněný vodík se přepravuje při - 253 °C). Infrastruktura v České republice naprosto chybí a náklady jako na vybudování vodíkové plnicí stanice, tak i nákup vodíkového automobilu jsou mnohonásobně vyšší, než u elektrické varianty.
Mýtus - Pokud se spustí všechny dobíjecí stanice naráz, spadne síť
Cílem trhu je využívat dobíjecí stanice, které disponují tzv. Local Load Managementem. Tento systém v případě, že by hrozily výpadky na síti, poníží výkon na dobíjecí stanici tak, aby k tomu nedošlo. Nemusíme se také bát toho, že by nebyl v České republice dostatek elektřiny – ČR je 5. největším vývozcem na světě, ročně to dělá 17 000 GWh. Předpokládaná spotřeba vozidel v roce 2030 je 430 GWh.
Mýtus - Cena elektromobilů je příliš vysoká
Již nyní přicházejí automobilky na trh s elektrickými variantami svých modelů, jejichž cena odpovídá těm, s konvenčním pohonem. S dalším vývojem baterií a rozvojem výroby budou ceny klesat.
Mýtus - Životnost baterie je krátká, za chvíli budu muset kupovat novou
Většina výrobců dává záruku na baterii na 8 let nebo 160 000/200 000km, zároveň garantují, že kapacita baterie neklesne za toto období například o více než 20 %. Je tedy nutné počítat s určitou degradací, za 5 let by ale baterie měla být naprosto v pořádku. Důkazem mohou být první Nissany Leaf, BMW i3 či Tesly model 3, které jsou v provozu mnohdy i déle. Jejich aktuální dojezd je malý také kvůli dnešní optice, kdy je poměrně běžný dojezd okolo 400 km, zatímco v době kdy tyto první elektromobily vstupovali na trh byl běžný dojezd 100 km. Životnost a kvalitu baterie také ovlivňuje způsob a prostředí užívání, například způsob dobíjení, provoz v severských zemích atd.
Mýtus - Elektromobil je nebezpečný, protože hrozí vznícení jeho baterie
Baterie v elektromobilu je velmi detailně řešena, často má i vlastní chlazení a je vybavena bezpečnostními systémy, které buďto odpojí celou baterii nebo její část. I tak baterie může začít hořet a v případě požáru je obtížnější ji uhasit, nicméně není to samozřejmě nemožné. Je potřeba ale vzít v úvahu že vozidlo se spalovacím motorem a plnou nádrží také při nehodě může začít hořet a s hašením to také není snadné. Další věcí je, že každá shořelá Tesla/elektromobil obletí svět, ale shořelých vozidel se spalovacím motorem si nikdo nevšímá, není to senzace.

E-MAIL

kontakt@kdenabijet.cz

SLEDUJTE NÁS