Jak bude vypadat doprava v roce 2050?

Vyspělé země světa připisují ekologizaci dopravy stále větší význam. Je však tento trend dostatečně silný nebo se řítíme do záhuby? Americký Institut pro dopravu a rozvojovou politiku vypracoval analýzu, která předpokládá tři možné scénáře na nejbližší desetiletí.

Scénář 1: Pokud se nic nezmění

Dalších 30 let vyrábění a používání dopravních prostředků se spalovacími motory společně se stále se zvyšujícím počtem obyvatel bude znamenat až 2,1 miliardy vozidel na silnicích napříč celým světem. Dopravní systém bude zahlcen. Toto alarmující množství vyprodukuje 4,600 megatun oxidu uhličitého a dalších emisí, což v konečném důsledku zapříčiní masivní škody na životním prostředí.

Scénář 2: Pokud dopravu elektrifikujeme a automatizujeme

Začneme využívat stále více technologií. Elektromobily a další dopravní prostředky na elektrický pohon budou frekventovaně využívány již v roce 2030. Většina vozidel v roce 2040 bude automaticky řízených. Na druhé straně však budeme pokračovat v používání jejich velkého množství. Emisí sice vyprodukujeme výrazně méně, dopravní síť ale bude stále zahlcena několikanásobně více, než tomu je nyní.

Car2go-Vancouver

Scénář 3: Kromě elektrifikace a automatizace začneme využívat i tzv. „sdílení aut“

Sdílení vozidel bude již kolem roku 2030 často využívaným způsobem přepravy. Celkový počet automobilů a jiných vozidel se ze současných 764 sníží na 535 milionů. Množství lidí bude před jízdou autem dávat přednost hromadné dopravě. Síť cyklostezek a chodníků se bude těšit velké oblibě. Cena za dopravu klesne o 40%. Co je však nejlepší, v ovzduší bude až o 80% méně emisí než při scénáři 1.

Je pravděpodobné, že v roce 2050 budou dvě třetiny lidí žít ve městech. Pokud každý z nich bude používat vlastní auto, znamenalo by to ekologickou katastrofu. Naštěstí už dnes existují města jako Oslo, ve kterém má 30% všech nových aut elektrický pohon. K takové výrazné změně přiměly Nory zejména markantní opatření. Vláda ve městě vybudovala více než 2000 nabíjecích míst. Majitelé elektromobilů nemusí platit při jejich koupi daň a mohou se spolehnout také na bezplatné parkování, mýtné, přepravu trajekty či možnost jezdit v pruzích vyhrazených pro autobusy.

Dalším pozitivním příkladem je kanadské město Vancouver. Nachází se v něm celosvětově největší síť sdílených aut. Téměř každý čtvrtý obyvatel tohoto města pravidelně nebo občasně využívá jedno z 2000 aut k tomu určených.

Trend sdílení aut následuje i Los Angeles, které se zavázalo do pěti let odlehčit své cesty tímto způsobem až o 100 tisíc aut. Podle statistik lidé, kteří využívají sdílené auta, jezdí velmi často na kole nebo chodí pěšky. Dobrým krokem tedy je, že město Los Angeles návštěvníkům i domácím poskytne 10 tisíc sdílených kol. Získat chce kromě toho i 34 tisíc nových cestujících v hromadné dopravě.

Prognóza je tedy do budoucna jasná. Může se nám ve městech dýchat snadněji. Obrazně i doslovně. Potřebujeme však více míst jakými jsou Oslo, Vancouver či Los Angeles.

 

Zdroj: itdp.com

Přečtěte si další články

Auta na Náplavce

Společnost E.ON, jako jediná energetická společnost mezi více než 20 zástupci automobilek, zde také vystavovala. A připravená byla kvalitně –...
Číst dál →

Mapa stanic

E-mobilita spojuje evropské regiony

Jízda elektrickým autem je tichá, bezpečná a díky rozšiřující se nabíjecí infrastruktuře také velmi pohodlná. Podívejte se na přehled standardních a rychlonabíjecích stanic, kterou pravidelne aktualizujeme o nové nabíjecí body. Cestu elektromobilem si tak můžete naplánovat bez obav kamkoliv.
202
nabíjecích stanic