Městští šampióni elektromobility jsou hlavně v Číně

Jen ve dvaceti městech v osmi zemích světa jezdí až 40 procent všech elektromobilů na světě. Jejich zkušenosti nabízejí návod, jak zapojit do čisté formy dopravy co nejvíce lidí.

Alarmující znečištění vzduchu v mnoha světových metropolích tlačí jejich představitele, aby hledali nové způsoby eliminace množství klasických aut v ulicích. Vysoké hladiny smogu pravidelně nutí velká města povolovat jízdu pouze pro vozidla se sudými či lichými čísly. K nutným opatřením často patří i doporučení, aby obyvatelé nevycházeli ven, a děti mají smogové prázdniny. Takové problémy řeší zejména v Číně a tak není divu, že právě zde se nachází nejvíce míst, které jsou premianty v elektromobilitě. Vyplývá to z analýzy, kterou sestavila nezisková organizace Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT).

Řešení bez emisí

Přestože Evropa je lídrem v podporování ekologických způsobů výroby a dopravy, na jejím území se nachází jen devět z dvaceti míst z celého světa, které ICCT identifikovala jako šampiony elektromobility. Na jejich půdě jezdí až 40 procent všech elektromobilů a jejich podíl na globálním nákupu aut jezdících na baterie představuje 43 procent.

Nejvíce, tedy sedm míst je v Číně – Peking, Hangzhou, Qingdao, Shanghai, Shenzhen, Taiwan a Tianjin. Na druhé pozici se umístilo malé Holandsko – Amsterdam, Rotterdam, Hague a Utrecht. Následuje USA – Los Angeles, New York, San Francisco a San Jose. Norsko má dva zástupce – Oslo a Bergen. Do skupiny elektropremiantů ještě patří švédský Stockholm, francouzská Paříž, britský Londýn a japonské Tokyo.

ICCT však upozorňuje, že v těchto dvaceti městech žijí jen tři procenta světové populace a připadá na ně jen osmi procentní podíl nákupu všech vozidel na světě za minulý rok. Proto je podle neziskové organizace důležité, aby tyto majáky elektromobility sloužily jako pozitivní příklad pro ostatní města.

Recept na elektroúspěch

Je nepochybné, že čím více elektromobilů jezdí po ulicích města, tím je jeho ovzduší méně zatěžováno smogem. Přesunout lidi k tomuto způsobu dopravy však není vždy jednoduché. Důvodem jsou zatím stále vysoké náklady, nedostatečná síť nabíjecích stanic, malý výběr modelů a slabá osvěta.

ICCT uvádí příklady, jak dvacítka městských elektro-šampionů dokázala tyto bariéry překonat. Čína, jakož i jiné země, poskytuje motoristům významné finanční dotace na koupi elektromobilu. V americké Kalifornii zase platí nařízení o nulových emisích.

Samotná města doplňují státní motivační politiku v tomto směru a z vlastního rozpočtu budují elektrickou hromadnou dopravu, hustou síť nabíjecích stanic, vyhrazují parkovací místa a jízdní pruhy pro elektromobily. Běžné jsou také požadavky na developery, aby garáže a parkoviště novostaveb vybavili nabíjecími místy pro automobilové baterie. Jejich motivací je lepší kvalita vzduchu a méně smogových dnů, co dělá město atraktivnějším, a tím pádem i bohatším pro život.

 

Zdroj: http://www.theicct.org/mission-history

Foto: www.scmp.com/AFP

 

 

Přečtěte si další články

Mapa stanic

E-mobilita spojuje evropské regiony

Jízda elektrickým autem je tichá, bezpečná a díky rozšiřující se nabíjecí infrastruktuře také velmi pohodlná. Podívejte se na přehled standardních a rychlonabíjecích stanic, kterou pravidelne aktualizujeme o nové nabíjecí body. Cestu elektromobilem si tak můžete naplánovat bez obav kamkoliv.
221
nabíjecích stanic