Recyklace použitých baterií je byznys s obrovským potenciálem

Za deset let bude elektromobilita produkovat 100 tisíc tun baterií po době životnosti. Jejich recyklace s cílem znovuzískání obsažených cenných kovů bude lukrativním byznysem.

„Hodnota lithia a přírodního či syntetického grafitu se za poslední tři až čtyři roky téměř ztrojnásobila. Proto se spolu s kobaltem staly nejcennějšími kovy v automobilové baterii,“ říká pro agenturu Reuters Albrecht Melber z německé recyklační společnosti Accurec. Tímto údajem ilustruje, jak velký potenciál se skrývá v recyklování baterií z elektromobilů, kterých bude v budoucnu stále přibývat. Pokud dnes někdo hledá vhodnou investiční příležitost v dlouhodobém horizontu, neudělá chybu, pokud se zaměří právě sem.

Poklad v podobě prošlých baterií

Tento byznys funguje už dnes, ale stále ho brzdí nedostatek opotřebených baterií, protože elektromobilita je pouze na počátku své éry v dopravě. Za těchto podmínek firmy nemohou plně rozvinout množstevní ekonomiku, která by udělala vysoké náklady na zpracovatelskou technologii rentabilní. Premianti tohoto odvětví však věří, že objem prošlých baterií z elektromobilů nepochybně poroste a s tím se začnou zvyšovat jejich zisky.

Recyklační společnosti horečně zlepšují technologie na extrahování kovů ze starých baterií, aby byl tento proces co nejlevnější a mohli tak využít vlnu rostoucí poptávky po kovech jako kobalt či lithium. Očekává se, že s rozvojem elekromobility jich bude na trhu nedostatek a ceny přirozeně porostou.

Těžký proces i politika

Výroba lithiových baterií do elektromobilů a jejich následné recyklace se točí kolem několika klíčových kovů – lithium, nikl, mangan, kobalt a grafit. Obzvlášť problematickým se jeví proces těžby kobaltu. Většina jeho světových zásob je v africkém Kongu. Těžební oblasti jsou však náchylné na propuknutí ozbrojeného konfliktu, což je velké riziko pro hladké dodávky. Cena kobaltu se tento rok více než zdvojnásobila.

Mnohem jednodušší je to s těžbou lithia, která se soustřeďuje zejména do Číny. Nová produkce by se měla rozjet iv Argentině a Austrálii. I zde však existují obavy, zda budou dodávky lithia stíhat tempo s prudkým rozmachem elektromobility. To jeho letošní cenu zvedlo o třetinu na rekordních 12 tisíc amerických dolarů za tunu.

Získávání lithia z prošlých baterií v použitelné formě je obzvláště náročné. Recyklátoři většinou získávají kovy tím, že baterii zahřejí na vysokou teplotu, což je proces známý jako pyrometalurgie. Takto však umí získat pouze kobalt, popřípadě nikl, ale s lithiem je proces mnohem náročnější a dražší. Proto se dnes mnoho lithia jednoduše vyhazuje. To se však brzy změní.

Světlá budoucnost

Moderní společnosti, jako například Umicore, vyvinuly technologie, díky kterým umí z baterie efektivně extrahovat i lithium. Jejich pilotní belgická fabrika s kapacitou sedm tisíc tun dokáže ročně zpracovat 35 tisíc baterií z elektromobilů.

Umicore předpokládá, že počet starých baterií z elektromobilů přesáhne v příští dekádě sto tisíc kusů ročně. Skutečně „masivní objemy“ by se měly dostat na trh kolem roku 2025. To je okamžik, kdy se předpokládá velký boom recyklačního byznysu. Vždyť prodej elektromobilů má do roku 2025 překročit 14 milionů ročně, přičemž dnes je tato hodnota nižší než milion kusů.

Odhaduje se, že roční průmyslová poptávka po kobaltu vzroste o 30 tisíc tun a v případě lithia bude nárůst až o 81 tisíc tun. Odhodlání vlád i EU podporovat elektromobilitu slibuje tomuto odvětví světlou budoucnost a tu potáhne i recyklace starých baterií.
Zdroj a foto: Reuters.com

 

Přečtěte si další články

Mapa stanic

E-mobilita spojuje evropské regiony

Jízda elektrickým autem je tichá, bezpečná a díky rozšiřující se nabíjecí infrastruktuře také velmi pohodlná. Podívejte se na přehled standardních a rychlonabíjecích stanic, kterou pravidelne aktualizujeme o nové nabíjecí body. Cestu elektromobilem si tak můžete naplánovat bez obav kamkoliv.
226
nabíjecích stanic