V testech aut DS7 Crossback E-tense 4×4 a Renault ZOE R135 jste možná zaznamenali zmínku o testu prostornosti pomocí nákladu krabic s Covmask. Většinu rozvozů realizovali elektromobilisté. Je to logické, protože právě oni díky nejnižším nákladům na ujetý kilometr měli ideální podmínky k této nezištné pomoci, kterou vykonávali jako dobrovolníci. Ale jak to vzniklo, že se informace o této potřebě dostala do komunity elektromobilistů? Stopa vede k Honzovi Semotamovi, aktivnímu členovi facebookové skupiny majitelů a fanoušků elektromobilů.
Pomoc s rozvozy totiž začal ve zmíněné skupině shánět právě on a sám nám také popsal, jak to všechno začalo. Jeho pohled pak doplnila koordinátorka rozvozů Monika Desenská. Začalo to ale u Honzy a úplně jiným projektem. Když přišla plošná karanténa, zastavilo se mu podnikání, které se točí okolo bezpilotní techniky. Jeho druhým oborem je dovoz elektromobilů ze zahraničí, který s nástupem karantény také skončil. Kvůli akutnímu nedostatku ochranných prostředků, který byl v Česku zcela evidentní, s kamarády řešili, jak by se dalo pomoci.
Události ale nabraly jiný směr, protože ještě ten den se mu ozvali lidé, kteří řešili projekty Covmask a 3D tisk štítů.„Když mi nezávisle na sobě zavolali Jan Pova a Pavel Koníř, že by potřebovali pomoc s logistikou, tak to byl první impuls. Začalo to rozvozem štítů, v klíčových městech jsme vytvořili logistická centra, kde se štíty i kompletovaly a odtud jsme je rozváželi elektromobily. Když jsem rozhodil sítě mezi elektromobilisty a během třech hodin se mi ozvalo 200 lidí, tak to bylo obrovské povzbuzení,“ popisuje Honza další vývoj událostí. Později začali rozvážet i obličejové masky Covmask.
„Na Honzu jsem dostala kontakt, když jsme potřebovali stáhnout obličejové masky ze všech poboček Decathlonu na Moravě. Psali jsme si, jestli by svezli masky z Decathlonu z Moravy,“ říká Monika Desenská, která měla na starosti koordinaci rozvozů a jednotlivým řidičům rozdělovala zakázky. „Sehnal jsem naftového Transportera a kamarád Pavel Josef Buchta s ním objel sklady a svezl masky ze všech Decathlonů na Moravě do Prahy. Najel při tom téměř 1 300 kilometrů,“ popisuje.
Okolo 80 % kurýrů byli elektromobilisté
Monice pak Honza poskytl i kontakty na řidiče z již vytvořené sítě, kteří tak začali vozit i Covmask. „Bez Honzy Semotama bych neměla 80 % kurýrů a byla ztracená,“ říká Monika Desenská a toto číslo přibližně ukazuje i na podíl elektromobilistů na rozvozech. Díky Jakubovi Kottovi se pak pro rozvážející elektromobilisty podařilo zajistit i nabíjení zdarma u společnosti E.ON.
Elektromobily tvořily i spojku mezi ČVUT a letištěm
„Později se rozběhla i letecká přeprava díky dobrovolným pilotům včetně Martina Šonky a o přepravu do Letňan se staral zejména Ondra Hunčovský se svoji malou Tesličkou (pozn. redakce: Škoda Citigo e iV v barvách Teslicka.cz), který jezdil mezi ČVUT v Dejvicích a letištěm,“ říká elektromobilista Honza. „Do Letňan jezdil i kurýr Pavel s běžným autem a taxikář Marian s Teslou, podle potřeby pak i další,“ doplňuje ho Monika.